FrågaAVTALSRÄTTAvtal27/09/2017

Får inneboende arbeta av hyra, t.ex. genom trädgårdsskötsel?

Får inneboende arbeta av hyra, t ex trädgårdsskötsel, eller om de fräschar upp den del av bostaden de hyr?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige råder det avtalsfrihet vilket betyder att du fritt får ingå avtal med andra personer som är över 18 år. Jag tolkar din fråga som att du hyr ut till en inneboende. Om du och den inneboende kommer överens om att den inneboende ska få arbeta av hyra med olika sysslor så kan ni avtala om det.

Jag skulle rekommendera att ni gör ett skriftligt avtal om detta. Att även skriva hur mycket som ska räknas av från hyran för de olika arbetena kan vara en bra idé, så ni vet vad som gäller och inte någon av er känner sig utnyttjad eller missnöjd.

Avtalslagen (AvtL) säger att avtal eller avtalsvillkor som är oskäliga kan jämkas, alltså inte gälla. I första hand finns regeln som skydd för en svagare part (36 § AvtL). Avtalsfriheten sträcker sig alltså inte så långt att det är tillåtet med alltför oskäliga avtal.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Annelie BurströmRådgivare