FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt04/05/2018

Får grannen kapa ner en häck?

Hej!

Jag bor i ett radhus. Vi bor i mitten och har grannar på båda sidor. På baksidan har vi varsin liten gräsplätt och en stor tujahäck på varje sida. Häcken sitter på tomtgräns och är gemensam, den är ca 180 cm hög och ca 1 meter på det bredaste stället. Istället för den lilla gräsplätten har vi valt att bygga ett stort träräck som är byggt efter häcken.

En dag när jag kommer hem får jag se att grannen på ena sidan har kapat häcken jäms med marken och är i full gång att bygga ett plank på tomtgränsen. Detta är inget vi vill eller har kommit överens om eftersom det lämnar ett stort hål/mellanrum mellan vårt trädäck och det nya planket.

Min fråga är om det finns några lagar eller regler kring detta?

Om grannen är skyldig att ersätta häcken eller ekonomiskt motsvarande häckens värde?

Vi vill gärna lösa detta med grannen utan konflikt, och det är lättare om man vet vad som gäller.

Därför är jag väldigt tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att ni är ägare till häcken som er granne har kapat jäms med marken.

Får grannen kapa ner häcken?
I Jordabalken (JB) 3 kap 2§ anges att om rötter eller grenar tränger sig över en tomtgräns och orsakar olägenhet får ägaren till tomten där rötterna eller grenarna trängt sig in vidta åtgärd och ta bort dessa. Om åtgärden kan orsaka skada för ägaren till tomten där häcken står ska denne först ges möjlighet att själv ta bort rötterna och grenarna. Ägaren till häcken ska få skälig tid på sig att ta bort dessa, vilket enligt tidigare domar har ansetts vara cirka sex månader.

I ert fall innebär detta att även om er häck skulle ha medfört en olägenhet för er granne så skulle grannen först ha gett er möjlighet att vidta åtgärder för att lösa problemet. Tiden ni skulle haft på er är cirka sex månader från den dag då grannen gav er uppmaning om att åtgärda den olägenhet som häcken orsakat denne. Eftersom er granne inte har gjort detta, då du anger i din fråga att kapandet av häcken inte är något ni har kommit överens om, och då grannen dessutom skadat häcken genom att kapa den längs med marken så har ni rätt att kräva skadestånd från grannen. Hur stort skadestånd ni har rätt att kräva är dock svårt att avgöra utan att ha mer uppgifter kring vilka kostnader och skador som kapandet av häcken har orsakat er.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp och att ni tillsammans med er granne kan nå en överenskommelse om ersättning av den kapade häcken. Hör gärna av er igen om ni har fler frågor!

Vänligen,

Elin ForsbergRådgivare