Får ett par från samma hushåll sitta i styrelsen i en bostadsrättsförening?

Får ett par från samma hushåll sitta i en bostadsrättsförening styrelse med posterna ordförande sekreterare kassör .

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar ifall ett par i samma hushåll kan sitta tillsammans i styrelsen i en bostadsrättsförening, utan att detta utgör s.k. jäv.

En bostadsrättsförening är en form av ekonomisk förening och omfattas därför av lagen om ekonomiska föreningar (EFL).

Jäv innebär att en person i en rättslig eller beslutsfattande position är partisk eller att det finns någon omständighet som kan rubba förtroendet för personens opartiskhet.

I detta fallet, när det gäller styrelseledamot i ekonomisk förening, får denne inte handlägga fråga om avtal mellan styrelseledamoten och föreningen, avtal mellan föreningen och tredje man (om styrelseledamoten har ett väsentligt intresse i frågan) eller avtal mellan föreningen och en juridisk person som styrelseledamoten företräder (7 kap. 23 § EFL).

Styrelsen får heller inte vidta en åtgärd som är ägnad åt att ge en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan, till nackdel för föreningen eller någon annan medlem (7 kap. 42 § EFL).

Enligt 7 kap. 17 § EFL är det styrelsen som väljer ordförande, varav jag kan tänka mig att det kan finnas jäv om ett par sitter i styrelsen eller vill sitta i styrelsen, den ena som ordförande. I detta fall får förmodligen den andra partnern inte vara med och välja ordförande då den kan anses opartisk.

Om en styrelseledamot misstänker att hen är jävig, ska denna anmäla detta själv till styrelsen och sen får styrelsen ta ställning till om ledamoten är jävig eller ej. Men ledamoten kan själv också avstå från sammanträden där hen anser sig jävig, trots att styrelsen inte anser det. Om ledamoten är jävig, får denne inte vara med i förberedelsen, diskussionen eller beslutsfattandet angående frågan hen anses vara jävig i.

Jag har inte funnit den här exakta situationen i praxis, men exempelvis kan det finnas jäv om bostadsrättsföreningen skriver avtal med ett bolag som ägs av en person som bor i samma hushåll som en av styrelseledamöterna.

Slutsats: Således finner jag att det faktum att två personer i samma hushåll sitter i styrelsen i samma förening, inte utgör jäv i sig. Men de kan bli jäviga i vissa situationer, exempelvis om de har gemensamma intressen som strider mot föreningens intressen. I sådana fall ska de anmäla sig själva som jäviga och får då inte vara med och handlägga i dessa frågor.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga! Om något var otydligt eller du har fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare