FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt09/04/2022

Får en vårdnadshavare hindra umgänge med en brottsmisstänkt vårdnadshavare?

Får en förälder vid gemensam vårdnad hindra umgänge med den andra föräldern när denne missbrukar narkotika, är under förundersökning av barnpornografibrott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

I mitt svar utgår jag ifrån att barnet bor hos den ena föräldern.

Frågor om umgänge och vårdnad och barnets bästa?

Regler om vårdnad, boende och umgänge regleras i föräldrabalkens (FB) sjätte kapitel. Utgångspunkten i alla frågor rörande barn är att barn alltid har rätt till en god fostran, trygghet och omvårdnad, samt att barn inte får utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling (6:1 FB). Denna rätt måste tillgodoses av barnets vårdnadshavare (6:2 2 st. FB). Det är just detta man menar med att föräldrar måste ta hänsyn till barnets bästa vid alla beslut som rör barnet (artiklarna 3 och 18 barnkonventionen). När vårdnadshavare bedömer vad som är bäst för barnet måste de även ta hänsyn till barnets ålder och mognad och respektera barnets synpunkter (6:11 FB, 6:13 FB och artikel 12 barnkonventionen). Vid gemensam vårdnad får den ena föräldern därför inte ensidigt bestämma över barnet.

Kan en förälder begränsa umgängesrätten?

I barnets bästa ingår även en rätt för barnet att umgås med en förälder som barnet inte bor med (6:15 1 st. FB). Det betyder att föräldern där barnet bor har en skyldighet att tillgodose att barnet får möjlighet att umgås med den andra föräldern (6:15 2 st. FB). Ovan skyldighet är långtgående och vårdnaden om barnet kan förloras, om en förälder försummar sin skyldighet. Detta kallas för umgängessabotage. Exempelvis förlorade en förälder vårdnaden om sina barn, därför att föräldern aktivt och på ett för barnen skadligt sätt motarbetade deras rätt till en god relation med den andra föräldern, även om den andra föräldern dömdes för misshandel mot sina egna barn (Svea hovrätts dom 2019-02-01 i Mål nr T 11396–17). Att därför motarbeta ett umgänge med en vårdnadshavare som missbrukar narkotika och som ännu inte är dömd för brott kan leda till att föräldern själv förlorar sin vårdnad om barnet.

Å andra sidan är beviskraven i familjemål lägre ställda än de som gäller i brottmål. Det betyder att ingen fällande dom krävs för att ett umgänge får begränsas när konkreta risker talar för att ett barn kan fara illa. Konkreta risker kan exempelvis vara sådana där barnet själv säger att det har en faktisk rädsla för att utsättas för fara av föräldern och där barnet uttrycker att det inte vill träffa föräldern (Hovrättens över Skåne och Blekinge dom 2013-06-03 i Mål nr T 2774–12). En förälder ska därför vara försiktig med att försöka förhindra umgänge med en annan förälder. Observera dock att en förälder aldrig får neka eller förhindra ett umgänge mellan barnet och den andra föräldern.

Vad kan man göra?

Om en förälder misstänker att ens barn far illa genom umgänge med den andra föräldern bör föräldern anmäla denna oro till socialnämnden som då utan dröjsmål måste inleda en utredning (11:1 och 14:1 c socialtjänstlagen). Föräldern som känner oro kan även be socialnämnden om att utse en kontaktperson som exempelvis kan närvara vid umgänget mellan barnet och den andra föräldern (3:6 b socialtjänstlagen).

Dessutom kan en förälder begära att få vårdnaden överfört till sig själv. Domstolen ska bland annat då göra en lämplighetsprövning genom exempelvis att titta på om en förälder gör sig skyldig till missbruk eller brister i omsorgen om barnet (6:7 FB). Domstolen ska också bedöma risken för övergrepp och barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrar (6:2 a FB).

Avslutande ord och min rekommendation

Vid gemensam vårdnad får en förälder inte ensidigt bestämma över barnet och föräldrar måste ta hänsyn till barnets bästa vid alla beslut som fattas. Detta inkluderar även barnets rätt till nära kontakt med en annan förälder. Vid umgängessabotage riskerar föräldern att förlora sin vårdnad om barnet, även om anledningen är att skydda barnet mot fara. En förälder som misstänker fara ska vända sig till socialnämnden. I övrigt kan föräldern väcka en talan om att få vårdnaden överfört på sig själv. Mitt råd är därför att man samarbetar med den andra föräldern och att man vänder sig till socialtjänsten i den kommun där barnet är folkbokfört. Att väcka en talan om att få överfört vårdnaden om barnet kan bli kostsamt, dyrt och dra ut på tiden. Därför ska man alltid noga överväga dessa aspekter innan en sådan talan väcks.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du har ytterligare frågor. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare