Får en ny ägare avbryta provanställningen i förtid?

Hej! Blev den 1 oktober provanställd på ett företag, anställningen var till 31/12. Nu avbröts provanställningen i förtid pga att bolaget såldes och har nu en ny ägare. Nya ägaren vill nu anställa mig igen men nu endast timanställning pga inte vet hur mycket timmar det finns för mig. Är det rimligt? Jag hade siktet inne på en fast anställning.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

En provanställning är en tidsbegränsad anställning som får pågå i som mest sex månader (se 6 § första stycket LAS). En provanställning är en för arbetstagaren osäker anställningsform. Om inte annat har avtalats får arbetsgivaren när som helst under prövotiden avsluta provanställningen (se 6 § tredje stycket LAS). Arbetsgivaren behöver inte ha något särskilt skäl för detta och behöver inte heller uppge skälen för avbrytandet till arbetstagaren.

Din arbetsgivare har således agerat i enlighet med lagen när din provanställning avbröts, om ni inte hade avtalat om att anställningen inte skulle kunna avslutas i förtid. Den nya ägaren är sedan fri att erbjuda dig den anställningsform som hen tycker passar bäst. Det kan tyckas orimligt från arbetstagarens perspektiv men du har inte i den aktuella situationen blivit lagstridigt behandlad.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare