FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/09/2020

Får en målsägande uppsöka den tilltalades bostad efter en anmälan om misshandel?

Får målsägande uppsöka den tilltalades bostad efter en anmälan om misshandel

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med uppsöka antar jag att du bara vill åka till adressen. Det finns då inget hinder rent juridiskt, så ja en målsägande får uppsöka den tilltalades bostad efter en anmälan om misshandel. Däremot anses det kanske inte vara så lämpligt beroende på vad ditt syfte med det hela är. Om åklagaren väcker åtal och det blir rättegång kan det exempelvis hända att försvaret försöker använda det emot dig genom att ställa frågor som: "om du säger att du är rädd för den tilltalade, varför gick du dit?", "varför skulle du som blivit misshandlad av någon uppsöka dennes bostad?" osv. Det kan då vara bra att vara förberedd på detta om du bedömer att du behöver uppsöka den tilltalades bostad.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare