FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt22/08/2022

Får en make sälja det gemensamma hemmet utan den andra makens samtycke?

Hej! Jag och min man har varit gift för 10år, han äger huset själv och är pensionär ni. Varje gång vi sitter och äter på mat bordet eller vi har besök säger han att han kommer sälja huset. Han har ansvariga att betala alla räkningar och jag är ansvarig att köpa mat o ta hand om barn och alla deras behov. Fråga är få han sälja utan min samtycke? Om han säljer har jag rätt att få en del? Kan jag förhinder han att inte säljer. Känner mig psykiskt dåligt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att ni fortfarande är gifta och att ni inte har ett äktenskapsförord.

Vilken lag är tillämplig?

Det är äktenskapsbalken (ÄktB) som reglerar frågor om äktenskapet, egendomsförhållanden, bodelning med mera.

Får ens make sälja det gemensamma hemmet utan den andras samtycke?

En make får inte utan den andra makens samtycke sälja en fastighet eller lös egendom som utgör makarnas gemensamma bostad (7:5 1 st. ÄktB). Samtycke till försäljningen måste vara skriftligt (7:5 3 st. ÄktB). Det betyder att din make, trots att han äger huset, inte får sälja det, om inte du samtycker till försäljningen, och då ska du lämna ett skriftligt samtycke. Det viktiga är att ert hus också är ert gemensamma hem. Du kan därför förhindra din make att sälja huset genom att han måste få ett skriftligt samtycke från dig. Är det dock så att huset är enskild egendom genom gåva, arv eller testamente, så kan din make sälja huset utan ditt skriftliga samtycke (7:5 2 st. ÄktB).

Hur vet man om egendom är enskild egendom?

Huvudregeln i svensk rätt är att varje make äger och råder över sin egendom och skulder (1:3 ÄktB). Det betyder att om din make äger huset, så kan äganderätten inte övergå till dig genom ett äktenskap. Dock är det så att varje sak man äger blir giftorättsgods, så länge egendomen inte är enskild egendom (7:1 ÄktB). Egendom kan bli enskild genom äktenskapsförord, gåvor, arv eller testamenten (7:2 ÄktB). Finns inga sådana i ert äktenskap, så bör huset vara giftorättsgods och då kan din make inte sälja huset utan ditt skriftliga samtycke.

Vad händer med egendom i ett äktenskap?

Regeln är att allt som är giftorättsgods ska ingå i en bodelning (10:1 ÄktB). Betydelsen blir därför att även om du inte äger huset, så har du rätt till hälften av husets värde, dock först vid en bodelning (11:3 ÄktB). Om din make säljer huset med ditt samtycke, så kommer pengarna från försäljningen att ingå i en bodelning, och därmed får du rätt till hälften av pengarna.

Avslutande ord och min rekommendation

Inledningsvis är det så att en make inte får sälja det gemensamma hemmet utan den andra makens skriftliga samtycke. Du kan därför förhindra din make att sälja huset genom att inte ge honom ett skriftligt samtycke. Är det så att du ger honom ett skriftligt samtycke att sälja huset, så kommer du ha rätt till hälften av pengarna från husets försäljning, men först vid en bodelning. Jag rekommenderar därför att du informerar din make om att han behöver ha ett skriftligt samtycke från dig för att sälja.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare