Får en ledare ta ett barn i armen så att hon får ont?

Är det ok för en ledare att ta tag i barnets arm och leda ut det? Barnet satt ner, fick en tillsägelse och hann inte ens resa sig förrän han tog tag. Först nekar han sen har han kanske gjort det men inte medvetet. Var iallafall inte hårt säger han. Hon fick ont och hur kan han bedömma hennes känsla.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! För att kunna svara på din fråga kommer jag att behöva använda mig av Brottsbalkens regler (BrB). Jag använder mig av Brottsbalken för att kunna avgöra om det är ett brott eller inte att göra så som ledaren gjort.

Vad är straffbart?

Svensk lag gör i detta fall ingen skillnad på om det är barn eller vuxna som får ont, det finns alltså ingen rätt att använda mer våld mot barn i syfte att uppfostra dem, än mot vuxna.

Det som avgör om någon får ta barnet i armen eller inte är om

barnet får ont och om personen gjort detta medvetet eller inte.

Om personen har gjort det medvetet ställs ganska låga krav på hur ont barnet ska ha fått. Det räcker i princip med att någon smärta och skada, fysiskt och psykiskt, ska ha funnits. Brottet som blir aktuellt då är misshandel (3 kap. 5 § BrB). Om personen inte gjort det medvetet ska barnet ha fått lite större skador eller smärtor än om personen gjort det medvetet, det brottet kallas vållande till kroppsskada (3 kap. 8 § BrB).

När är det okej att en ledare tar ett barn i armen?

Det är såklart jättesvårt att bedöma om någon annan får ont och i så fall hur ont den får, som du säger. Men du kan ha som tankemall att om en ledare "vill" ta barnet i armen så är det okej så länge barnet inte får ont (annars är det misshandel). Om ledaren av misstag råkar ta tag i armen är det okej så länge smärtan är liten och går över snabbt (annars är det vållande till kroppsskada).

I detta fall var det alltså inte okej att ta barnet i armen om hon fick ont på ett sätt som inte var snabbt övergående, men det är som sagt svårt att bedöma.

Du får jättegärna ställa en ny fråga om du undrar något eller har problem. Jag önskar dig en fortsatt härlig dag!

Clara WågefjellRådgivare