Får en gåva med ett utmätningsförbehåll utmätas?

Hej, en väldigt personlig fråga till er, en vän sa att ni är bra!

Kan kronofogden utmäta en fastighet som jag fått i gåva för fem år sedan, det finns ett gåvobrev inlämnat till tingsrätten där det finns specificerat att fastigheten inte får belånas eller utmätas.

Jag har blivit belastad med skulder nu från vår konkurs i annan verksamhet förra året.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga rör utmätning blir utsökningsbalken (UB) tillämplig.

Vilken egendom som undantas från utmätning anges i utsökningsbalkens femte kapitel. Ett exempel på sådan egendom är gåvor som genom föreskrift i gåvobrev inte får överlåtas (5 kap. 5 § UB). Ett s.k. överlåtelseförbud är alltså som utgångspunkt fullt giltigt. Detsamma kan dock inte sägas om ett förbehåll om att egendomen inte får utmätas. Ett sådant förbehåll är inte giltigt och Kronofogden har därför som utgångspunkt rätt att utmäta fastigheten. Att gåvobrevet även innehåller ett låneförbud förändrar inte svaret, då det alltså krävs ett överlåtelseförbud för att fastigheten ska undantas från utmätning.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare