FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt26/04/2018

Får en förskolelärare låta barn gå hem själv från skolan?

Hej,

Får förskola lärare med barn i åldern 5-7 låta dom gå hem själva från skolan?

Det gör dom på våran förskola vilket vi tycker är sjukt speciellt när polisen uppmanat till att inte tillåta detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga.

Det är förskolans regler tillsammans med föräldrarnas vilja som avgör om barnen får gå ensamma

Det finns ingen lag som hanterar denna fråga, utan det i stället som gäller är vilka avtal som finns på förskolan, vad förskolan kommit överens om med föräldrarna och om det finns någon försäkring som säger något speciellt om just detta. Om inte föräldrarna vill att barnen ska gå hem själva, så ska inte förskolan låta dem göra det.

Såklart kan det kännas speciellt och konstigt om polisen sagt att det inte bör tillåtas, men som sagt är det upp till förskolan och föräldrarna att tillsammans bestämma om.

Du kan diskutera detta med din förskola

Det du kan göra är att prata med förskoleläraren och höra varför barnen får gå hem själva. Det kanske finns regler på er förskola eller andra överenskommelser med föräldrar som gör att de kan tillåta detta.

Jag hoppas att du känner att du fått klarhet i vad som gäller, återkom gärna om du har någon mer fråga.
Allt gott!

Med vänlig hälsning,

Clara WågefjellRådgivare