Får en bilverkstad vägra att lämna ut min bil för att de hävdar att jag inte har betalat en tidigare fordran?

Hej!

Jag lämnade in min bil hos en verkstad för reparation med det uttryckliga villkoret att jag inte kunde betala räkningen förrän bilen var lagad och såld. Detta gick bilfirman med på vid beställningen. Nu vägrar de lämna ut bilen med hänvisning till att en tidigare faktura inte är betald. Jag har dock bestridit den fakturan eftersom det visar sig att den gäller för arbete som inte var korrekt. Har de rätt att hålla inne min bil under de omständigheterna?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga utifrån att den fordran som bilverkstaden har mot dig inte har något samband med bilen som du har lämnat hos dem. Det som bilverkstaden vill ha är retentionsrätt, alltså rätten att behålla din bil för att du inte har betalat en tjänst. Det här är en sakrättsligt fråga och det finns inte så mycket lagstöd för just den här frågan.

Däremot, så har Högsta domstolen slagit fast att det ska finnas ett krav på konnexitet mellan fordran och den bearbetade egendomen (din bil) för att den som har fordran ska kunna utnyttja retentionsrätten (se NJA 1985 s. 205). I det här fallet så hänvisar dem till en tidigare fordran och inte till den som har uppkommit på grund av att du har lämnat bilen hos dem. Det betyder att de inte har rätt att hålla inne din bil under dessa omständigheter.

Vi rekommenderar dig att förklara för dem vad det är som gäller. Om de fortfarande vägrar att ge tillbaka bilen efter det så kan du vända dig till en jurist eller till en domstol som kan handlägga ditt ärende.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Alexander Garin FolkegårdRådgivare