Får en arbetsgivare undanta arbetstagare med lönebidrag vid uppsägning?

Hej!

Det varslas om uppsägningar på mitt jobb. Vi kommer att vara flera stycken som får gå i olika omgångar. Min arbetsgivare är inom den privata sektorn. Han menar att han ska spara på de som är lönebidragsanställda trots att de är långt ner på las för att de är billigare och säga upp de men "vanlig" lön först för att de är dyrare trots att de har mer lasdagar. Får han göra så?

Mvh Nadia

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Får din arbetsgivare undanta anställda med lönebidrag trots kortare anställningstid?

Det är som du nämner i din fråga lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS) som reglerar processen kring uppsägningar. Du har också rätt i att det finns turordningsregler som tar hänsyn till hur länge de anställda har arbetat på företaget. Det är dessa som avgör i vilken ordning anställda ska sägas upp och de hittas i 22 § LAS.

I ditt fall rör det sig om en person som är anställd med lönebidrag. Just dessa arbetstagare omfattas inte av LAS. Redan i lagens första paragraf hittar vi en bestämmelse som anger att de undantas från lagens tillämpningsområde, (1 § 2 st 4 p. LAS). Det betyder att en person med lönebidrag inte omfattas av lagens turordningsregler. Din arbetsgivare har alltså rätt i att hen kan välja att behålla den arbetstagaren med lönebidrag och kortare anställningstid framför "vanliga anställda" med längre anställningstid.

Jag hoppas du känner dig nöjd med ditt svar! Om inte kan du alltid höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Josefine JohanssonRådgivare