FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/12/2018

Får en anställd berätta för min flickvän vad jag sagt till henne?

Om jag frågar en anställd på en butik efter hennes nummer, har hon rätt att berätta detta för min flickvän 2 veckor senare? När hon ej vet om att vi var tillsammans vid det tillfället?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag tolkar din fråga så har du frågat efter hennes nummer i egenskap av privatperson under hennes arbetstid i en butik. Hon har ingen tystnadsplikt gentemot dig eller butiken för en sån sak och är fri att berätta för vem hon vill om att någon bett om hennes nummer. I detta fall verkar hon berättat det för din flickvän. Det finns ingen lag som säger att det inte är tillåtet. Man får inte sprida falska uppgifter eller utpeka någon som brottsling, men i detta fallet har du inte begått något brottsligt och uppgifterna hon delat med sig av är sanna. Dessvärre finns det inget här som är olagligt eller hindrar henne från att berätta. Du kanske däremot anser att det finns en moralisk aspekt i detta, vilket jag kan förstå, men jag kan bara besvara frågan kring om det är rätt eller inte, och svensk rätt tar inte ställning till denna typ av situation.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare