Får du sälja egendom som din gamla hyresgäst lämnat kvar?

Vi hyr ut en stuga på en ö. I maj lämnade den gamla hyresgästen stugan och en ny hyresgäst flyttade in. Den gamla hyresgästen har dock vägrat hämta/forsla båt sin båt som nu ligger på vår tomt (dvs. inte ens på tomten han hyrde). Vi har bett honom flytta/forsla bort båten ett antal gånger men har inte hört ett ord från honom. Båten har först förstört gräsmattan där han placerat den och i början av sommaren placerade vi den på bockar för att inte gräset skulle förstöras ytterligare. För cirka en vecka sedan skrev vi till honom igen och bad honom ta bort båten senast söndagen den 12:e (imorgon), och att om han inte gjorde det skulle vi bli tvungna att vidta andra åtgärder eftersom den nya hyresgästen måste få plats med din båt under vintern. Än har vi inte hört något. Han är även skyldig oss pengar för städning av huset, bl.a.

Vilken rätt har vi att avlägsna båten/placera den på en plats där den inte syns/sälja den (då han är skyldig oss pengar)? Alltså göra oss av med den, kort sagt, på lagligt sätt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Vad ska du göra med båten?
Vad gäller båten skulle jag föreslå att du vänder dig till Kronofogden för en vanlig handräckning. Det du ska tänka på när du ansöker om en vanlig handräckning är:

*Tala tydligt om i ansökan att du vill att din gamla hyresgäst ska bortforsla båten.
*Förklara tydligt grunden för ansökan, exempelvis att båten tar upp plats på din egendom.

*Skriv vad du har gjort för att få din gamla hyresgäst att frivilligt göra det du ansöker om.

Här finner du mer information om vad en vanlig handräckning är och hur processen går till.

Eftersom du inte äger båten skulle jag inte råda dig att sälja den eller skrota den (om inte en myndighet råder dig att göra det). Om du har möjlighet att ställa båten någonstans på din mark där den inte syns till du fått hjälp av Kronofogden går det bra.

Hur ska du få in pengarna den gamla hyresgästen är skyldig dig?
När det kommer till pengarna hyresgästen är skyldig kan du ansöka om en handräckning hos Kronofogden. Detta måste vara uppfyllt:

*Kravet ska handla om pengar.
*Den sista betalningsdagen har passerat.
*Du ska själv kunna påverka skulden, till exempel genom avtal eller skuldebrev (skulden är förlikningsbar)

I din ansökan ska beloppet du vill ha betalt finnas med. Du kan även begära ränta och ersättning för Kronofogdens ansökningsavgift.

Här finner du blanketten för vanlig handräckning/betalningsföreläggande.

Hur mycket kostar det?
En ansökan om betalningsföreläggande eller handräckning kostar 300 kr.

Alicia AbreuRådgivare