FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/07/2022

Får campingen frångå vårt avtal?

Hej, Vi bokade en weekend på en camping nu i Augusti 2022. Bokningen gjordes den 21 maj och delbetalning betalades in för rummet, avslutsbetalning gjordes den 27 juli. Rummet för dessa datum kostade oss 3900 kr, den 28 juli blev vi kontaktade av campingen där de säger att rummet som vi bokade i maj redan var bokat men att vi skulle få ett mindre rum och betala 2695 kr varpå vi skulle få tillbaka mellanskillnaden. Är det verkligen rättsligt rätt av campingen att göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En grundläggande princip inom avtalsrätten är att ett avtal som ingåtts mellan två parter ska som utgångspunkt hållas. Principen kallas för pacta sunt servanda vilket är latin för “avtal ska hållas”. Från denna princip finns det dock vissa undantag där ett ingånget avtal inte måste hållas. Så är fallet exempelvis när en person har under råntvång tvingats att ingå ett avtal (28 § AvtL) eller då ett villkor i ingånget avtal är oskäligt (36 § AvtL).

I ert fall innebär det alltså att som regel så får inte campingen frångå er överenskommelse enligt vilken ni ska bo i ett rum med en viss storlek. Att tillhandahålla er ett mindre rum strider med andra ord mot vad som avtalats. Vidare så är inget undantag från ovan nämnda princip för handen och därför är campingen skyldig att låta er boka in på det rum som ni hade valt från första början och inte det mindre rummet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare