Får barnens förälders nya partner lämna barnen för umgänge med mig?

Jag och barnas mamma är separatade sedan 4 år tillbaka, måste jag som pappa acceptera att hennes nya lämnar barna när dom ska hem till mig?.alltså kan jag begära att det är mamman som ska vara med när jag hämtar barna hos henne?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inte någon bestämmelse som "tvingar" en umgängesförälder att hämta eller lämna barn. Skulle umgängesrätten härstamma från vad ni kommit överens om i domstol, kan det finnas möjlighet att gå tillbaka till domstolen för att få umgängesrätten villkorad. Exempelvis såtillvida att viss person ska hämta eller lämna. Jag rekommenderar emellertid att ni försöker komma överens om vad som passar bäst för er.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare