Får arbetsgivaren omplacera en arbetstagare?

Hej. Jag har blivit utsatt för mobbning på min arbetsplats av tre personer och min chef.

Jag har i ett års tid påpekat för chefen hur jag mått utan resultat. För en månad sedan började en av tre personer skrika på mig öppet framför alla. Jag började gråta och gick iväg. Jag blev inkallad på möte med chef och denna personen.väl därinne kom det olika osanna anklagelser mot mig. (Som resten i mitt arbetslag kan intyga är falska) efter en vecka blir jag inkallad till HR och de vill omplacera mig pga folk känner sig olustiga kring mig, att jag misskött mitt arbete. Det var dessa tre mobbare som satt och påstod detta hos HR. Och HR har inte kollat upp med resten av laget hur det egentligen ligger till.

Facket utreder inget heller och jag känner mig maktlös. Får de omplacera mig bara sådär för att tre personer gaddar ihop sig mot mig utan att ha pratat med hela arbetslaget?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken tråkig situation du har hamnat i!
Jag tolkar din fråga som att den handlar om din arbetsgivare får lov att omplacera dig på de grunder som du har angett?
Om jag har misstolkat din fråga är du välkommen att skicka in en ny!

Tillämpligt lagrum

Lagen om anställningsskydd (LAS).

Vad innebär omplacering enligt LAS?

Omplacering innebär att arbetsgivaren förflyttar den anställde i syfte att ge denne nya arbetsuppgifter och ny arbetsplats. Skälen till en sådan förflyttning kan variera men vanligtvis görs en omplacering för att arbetsgivaren anser att det är för arbetsplatsens bästa. Omplacering kan ibland användas som en åtgärd för att lösa en eventuell tvist på arbetsplatsen. Enligt informationen du angett i din fråga borde framförallt detta vara skälet till varför arbetsgivaren vill att du ska omplaceras.

Vad gäller vid omplacering enligt LAS?

Till att börja med kan sägas att när du började din anställning skrev du sannolikt på ett anställningsavtal. Enligt detta är du som arbetstagare skyldig att utföra de arbetsuppgifter inom ramen för vad anställningsavtalet omfattar. Detta är viktigt, för din arbetsgivare får inte omplacera dig till att göra nya arbetsuppgifter som inte omfattas av ditt anställningsavtal. Om hen gör detta så anses arbetsgivaren ha sagt upp eller avskedet arbetstagaren/dig.

En uppsägning måste vara sakligt grundad, vilket framkommer av 7 § LAS. Saklig grund för uppsägning handlar framförallt om personliga skäl eller arbetsbrist. En bedömning om något sådant finns på arbetsplatsen får göras om det skulle bli aktuellt med uppsägning.

Ett avskedande får göras om arbetstagaren grovt misskött sina arbetsuppgifter, vilket framkommer av 18 § LAS. Av din fråga borde inte uppsägning eller avsked bli aktuellt men jag anser ändå att det är värt att nämna när man pratar om omplacering på arbetsplatsen.

Slutsats

Ja, din arbetsgivare kan omplacera dig om hen anser att det kan lösa konflikten som har uppstått på jobbet. Omplaceringen måste dock göras på ett sådant sätt att de nya uppgifterna du utför omfattas av det anställningsavtal du skrivet på. Annars är omplaceringen att uppfatta som en ogiltig uppsägning.

Hoppas du fick svar på din fråga och att allt löser sig!

Du är välkommen med nya frågor till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare