Får arbetsgivaren dra av från min lön om jag inte jobbade under min uppsägningstid?

Min gamla arbetsgivare har dragit 11000 lön för att jag inte lobbade under min uppsägning har dem rätt ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån din fråga så har jag lite svårt att uttyda varför du inte jobbade under uppsägningstiden. Jag väljer att tolka det som att du inte jobbade under din uppsägningstid eftersom du inte trodde att du var skyldig att göra det. Om det inte stämmer får du gärna höra av dig på nytt!

Svaret på din fråga finner vi i Lag om anställningsskydd (LAS).

Man har en skyldighet att stå till arbetsgivarens förfogande under uppsägningstiden

En anställning upphör först efter uppsägningstiden gått ut (LAS 4 § 2 st.). Därför har du en skyldighet att arbeta även under din uppsägningstid. Eftersom du inte presterat din del av anställningsförhållandet i form av att stå till arbetsgivarens förfogande så behöver arbetsgivaren inte heller prestera sin del som består av lön.

En arbetsgivare kan dock ge den anställda arbetsbefrielse under uppsägningstiden (LAS 13 §). Som sagt tolkar jag det dock som att detta inte är aktuellt i ditt fall och utvecklar därför inte angående det. Hör av dig om jag tolkat situationen fel.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Isaac JurisRådgivare