Får all egendom testamenteras bort?

Hej. Jag är ensamstående. Min fru är inte kvar i livet, har inga barn eller barnbarn. Mina föräldrar finns inte heller. Det finns flera syskonbarn både på min avlidne frus och min sida. Kan jag testamentera bort all min egendom bara till ett av syskonbarn? Tack på förhand Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

Frågor kring arv regleras i ärvdabalken, ÄB.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kan testamentera bort din egna egendom och vad som gäller ifall du har ärvt din fru.

Du får testamentera bort all din kvarlåtenskap

När det handlar om din egna kvarlåtenskap har du möjlighet att testamentera bort allt till en valfri person. Bröstarvingar har rätt att ärva sin laglott, som är hälften av din egendom, 7 kap. 1§ ÄB. Rätten att alltid få ärva finns endast till förmån för egna barn och barnbarn. I ditt fall behöver du inte tänka på laglotten, eftersom syskonbarn inte har den rätten. Om du vill testamentera bort allt som är ditt till ett syskonbarn är det därmed fullt tillåtet.

Du får inte testamentera bort efterarv

Utgångspunkten när en make avlider är att den efterlevande ärver kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt. Hälften av ditt bo ska enligt den här regel tillfalla den som har den bästa arvsrätten efter din fru, 3 kap. 2§ ÄB. Att ärva med fri förfoganderätt innebär att egendomen får användas, men inte kan testamenteras bort. Jag vet inte hur/om du har ärvt din avlidna fru, men om du har ärvt hennes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt vill jag uppmärksamma dig på att det inte kan testamenteras bort. Syskonbarn ingår i den andra arvsklassen, vilket innebär att de har rätt att ärva, 2 kap. 2§ ÄB. Om du däremot har ärvt din fru med full äganderätt kan det du ärvt av henne testamenteras bort.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan du själv bestämma hur du vill fördela din egna egendom. Du kan testamentera bort din del av boet till ett syskonbarn om det är din önskan. Om du har ärvt din fru med fri förfoganderätt kan det inte testamenteras bort, utan kommer ärvas av hennes efterlevande syskonbarn.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Du får gärna vända dig till Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cajsa Klefenberg Rådgivare