Fanns det ett testamente vid släktings bortgång?

Min farmor och farfar har gått bort för några år sedan, stod dom väldigt nära i 20 år, sen bröt vi pga olika anledningar, jag har lite svårt att tro att dom inte nämnt mig i något testamente, då jag inte har någon kontakt med den delen av familjen, hur vet jag att allt gått rätt till? fanns det något testamente? Har jag rätt till något osv?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Om det fanns ett testamente vid dina farföräldrars bortgång ska det vara upptaget i deras bouppteckningar. Du kan vända dig till Skatteverket för att få en kopia av bouppteckningarna.

Den legala arvsordningen hittar du i 3 kap. ärvdabalken (1958:637). Vid avsaknad av testamente och under förutsättning att din far var vid livet vid dina farföräldrars bortgång ,var det han och eventuella syskon till honom som ärvde. Om din far hade avlidit innan dina farföräldrar hade hans arvslott tillfallit dig och dina eventuella syskon istället.

Med vänliga hälsningar

Cecilia BernhardssonRådgivare