Fängelse för ekonomisk skuld?

Hej!

min pappa är skyldig att betala reparationsersättning till hyresvärden på grund av stora skador i lägenheten efter katterna hade kissat på golvet.

ersättningsbelopp är 280000 kronor och min pappa kan inte betala skulden för att han har låg inkomst. han får bara garanti pension + bostadstillägg för att han jobbade inte

i Sverige, han har ingen bil eller andra tillhörighetter.

kan hyresvärden ta en del av min pappas garantipension?

kommer min pappa dömas till fängelse om han inte kan betala ersättning till hyresvärden?

tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline! När det kommer till din pappas garantipension är den skyddad från att utmätas för skulder genom Utsökningsbalken 5 kap. 8 §. Så nej, hyresvärden kommer inte kunna ta denna i anspråk. Som minst kommer han få leva på existensminimum. Hur mycket detta är och hur det beräknas kan du läsa mer om här. Eftersom det inte är ett brott att hamna i skuld kommer det inte komma ifråga för din pappa att hamna i fängelse. Hoppas du fick svar på din fråga!

Pontus AlmquistRådgivare