Familjetvist - Barn

Min förra detta sambo, bedrog mig och flyttade ifrån mig och barnen den 10 februari. Hörde knappt av dig till barnen och reste till Thailan i tre veckor. Jag och barnen har i alla år levt efter hanns styre. Tippat på tå för att undvika att han blir arg. Idag hotar han att tvinga barnen bo med honom och kvinnan jan lämnade oss för. Barnen är rädda och har ständigt ont i magen och känner stress och oro. Gör ont att se barnen så ledsna och förstörda. Dom har hört hanns hot och ultimatum.Dom vill inte vara med pappa alls.

Har han rätten att tvinga barnen mot deras vilja? Vad kan jag göra? Behöver vi fortsätta leva i rädsla.

Så otroligt tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Dessa situationer är aldrig roliga eller lätta att hantera, beklagar. Familjetvister är generellt väldigt känsliga områden, det är så mycket känslor iblandat. Framförallt är det känsligt eftersom det rör ens barn.

Grundtanken i svensk rätt är att vårdnaden om barnen ska vara gemensam. Så när föräldrar skiljer på sig så är tanken att vårdnaden ska fortsätta att vara gemensam. Det som även ska beaktas är barnets bästa, det ska alltid vara huvudfokus. Därför är det viktigt att samarbeta i så stor utsträckning man kan för att kunna uppnå det som är bäst för barnet. Självklart är det viktigt att barnen är både hos mamma och pappa.

Om det är så att man absolut inte kan komma överens längre är det domstol som beslutar om vårdnad. Det du ska göra om du känner att du behöver hjälp kring denna situation ska du gå till socialtjänsten, alternativt om du och din före detta kan sätta er ner och diskutera så att allt blir bäst för barnen. Barnens bästa ska alltid vara i största fokus. Socialtjänstens uppdrag är att lösa konflikter och försöka få samförstånd mellan föräldrar så att man inte behöver gå till domstol. Men om det är så att parterna inte kan komma överens kommer det att gå vidare till domstol.

Sammanfattning

Jag förstår att denna situation är jobbig för alla inblandade och ni ska absolut inte behöva känna rädsla. Barnen ska kunna må bra utan att vara rädda för att träffa pappa. Det är även viktigt att barnen inte hör när ni bråkar, det måste ni som föräldrar ta ansvar för, så att de för exempelvis inte hör ultimatum. Barn ska vara med bägge föräldrar tills en domstol konstaterar någonting annat.

Om du vill ha mer hjälp skulle jag absolut kontakta en jurist. Det är alltid skönt att kunna ha någon att prata med, det är trots allt väldigt viktiga frågor. Ditt första steg är att gå till socialen för att få hjälp. Om du känner att du inte får den hjälp du behöver eller att du vill ha extra hjälp, inte bara lita på socialen ska du kontakta en jurist. Vi har duktiga jurister här på Lawline som kan hjälpa dig. Viktigt är även att kunna prata med någon, exempelvis din mamma, pappa eller en god vän. Alla behöver vi prata av oss. Jag hoppas allt löser sig och om du vill ha mer hjälp så är det bara att kontakta mig eller någon av mina kollegor här på Lawline!

- Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Vänligen,
Sandra WredeRådgivare