FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/08/2014

Falsk anmälan till socialtjänsten - brott?

Kan jag polisanmäla en granne för falsk anmälan till sociala?. Vid hembesöket och samtal med min 14 åring och 15 åring kunde dom inte finna att dom hade det dårligt. Det läggs ner.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Anmälan till en myndighet såsom Socialtjänsten sker under straffansvar. Om din granne lämnat en lögnaktig uppgift till socialtjänsten kan det utgöra brottet falsk tillvitelse eller vårdslös tillvitelse, och medföra straffansvar enligt brottsbalken 15 kap 7 §, d.v.s. det kan polisanmälas.

När det gäller brott räcker det inte att någon objektivt sett har begått handlingarna som beskrivs i lagen, det måste även finnas ett uppsåt eller, för vårdslös tillvitelse, i vart fall oaktsamhet.

Om din granne t.ex. lögnaktigt har gjort en anmälan till Socialtjänsten om att dina barn far illa trots att grannen kände till att så inte var fallet är det mycket möjligt att ett brott har begåtts. Om du misstänker att så är fallet går det naturligtvis bra att göra en polisanmälan.

Aktuell lag hittar du https://lagen.nu/1962:700#K15P7S1.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare