FrågaFAMILJERÄTTBodelning06/12/2017

Få ut sin del av ett hus vid skilsmässa

Hej, jag och min man är under skillsmässa, har flyttat från honom, med vara 4 barn ,bor i en jour lägenhet till den 22 Januari,vi äger ett hus tillsammans , vi har ett lån på banken på 1000000,huset är väderat till 2500000,han vill inte sälja och han har inga pengar , jag är intresserad av min del , hur ska jag göra, för att gå vidare med detta.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor som rör tillgångsfördelning vid en skilsmässa regleras i äktenskapsbalken (ÄktB nedan). När ett äktenskap upplöses ska enligt ÄktB 9 kap. 1 § en bodelning ske. Vid en bodelning delas värdet av allt giftorättsgods mellan makarna. Giftorättsgods är all er egendom som man inte kommit överens om ska vara enskild, genom till exempel äktenskapsförord (ÄktB 7 kap. 2 §). Jag utgår från att huset i fråga är giftorättsgods. I det fallet ska det vara föremål för bodelningen som ska ske.

Enligt ÄktB 11 kap. 2 § ska man avräkna skulderna från giftorättsgodset vilket gör att skulderna även fördelas jämt i bodelningen. Eftersom lånet är på 1 000 000 skulle värdet på huset i bodelningen vara 1 500 000. Av detta har du rätt till hälften, alltså 750 000. Det är dock inte nödvändigtvis så att du ska få halva husets värde, utan halva värdet av allt giftorättsgods. Om han inte vill ge dig din del av huset i bodelningen krävs enligt ÄktB 11:9 att han är den med större andel giftorättsgods samt att han ger dig motsvarande värde i pengar istället.

Det kan även vara så att du har rätt till att få huset i bodelningen ifall du har större behov av det (ÄktB 11:8). Om det är du till exempel som kommer ha vårdnaden för era barn efter skilsmässan skulle du kunna bedömas ha större behov av huset än din make. Då skulle du kunna kräva huset i bodelningen. Dock skulle din rätt i den övriga egendomen minska i motsvarande värde. Om huset är pantsatt för ett gemensamt lån ni har kommer du dessutom bli tvungen att ensam överta den skulden.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare