Få ut bevis för parkeringsskada

Hej jag jobbar på ica och vi har en instängdparkeringsplats för oss anställda. Jag har fått en parkeringskada och undrar om jag först måste polisanmäla det hela för att få tillgång till min arbetsplats parkeringskameror?

Lawline svarar

 Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Jag tolkar din fråga som att du har blivit skadad på parkeringen och vill ha tillgång till arbetsplatsens parkeringskameror.

I första hand skulle jag råda dig att ta kontakt med din arbetsgivare om detta då de har tillgång till arbetsplatsens parkeringskameror. Sedan beror det på vilket syfte du vill ha tillgång till detta till; om du har utsatts för ett brott skulle jag absolut rekommendera att du polisanmäler det. I sådana fall kan utredningsledaren (om det väcks en utredning) i enlighet med bl.a polislagen på eget initiativ begära ut inspelningar från parkeringskamerorna om det krävs för att utreda brottet.

Om du har flera frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning:

Samer MajidRådgivare