Få tillbaka pengar om man betalar av ett gemensamt lån

Hejsan!

Jag hjälpte en då nära vän med ett privatlån och gick in som medlåntagare på 250k för att få ett hoppslagslån år 2014.

Det har inte varit några bekymmer eftersom min vän betalat som hon ska.

Dock kom det upp att hon missat att betalat senaste månaden och jag fått betalat påminnelsen.

Min fråga är egentligen; OM jag väljer att betala av hela lånet för undvika att få några inkassokrav eller liknande, finns det en chans att jag kan få regressrätt iallafall på halva beloppet? Förstår ju att jag inte kan kräva hela då det bör vara solidariskt skyldighet på 50% av beloppet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du betalar av hela lånet har du regressrätt på halva beloppet eftersom ni tog lånet gemensamt (2 § SkbrL).

Det kan dock hända att du kan få tillbaka andra halvan också, beroende på vad ni kom överens om sinsemellan när ni tog lånet tillsammans. Om det endast är han som har tillgodogjort sig pengarna som ni lånade innebär det att du antingen lånade ut 50 % av värdet som ni lånade tillsammans, eller att du gav bort detta belopp som en gåva till honom. Det är mottagaren av ett belopp som har bevisbördan för att det rör sig om en gåva. Om din hållning är att det rörde sig om ett lån till honom från dig kan du kräva tillbaka pengarna. Detta kan du göra oavsett om du betalar av hela lånet nu eller inte. Du har ju redan blivit fattigare genom att ta på dig en skuld. Om han då inte kan visa upp ett bevis på att det rörde sig om en gåva från dig (vanligtvis ett gåvobrev) så bör du vinna en sådan process i rätten.

Sammanfattning och råd

Du har regressrätt på halva beloppet om du betalar av hela lånet. Om endast han tillgodogjorde sig pengarna ni lånade kan du kräva tillbaka även andra halvan, såvida han inte kan bevisa att du gav honom det beloppet som en gåva. Detsamma gäller räntor du har betalat. Detta kan du göra oavsett om du betalar av hela lånet eller inte.

Börja med att skicka ett kravbrev till honom där du skriver ett datum som du senast vill ha betalt. Om han inte betalar till det datumet kan du ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden. Om han bestrider betalningsföreläggandet får du valet att släppa kravet eller ta det vidare till tingsrätten.

Om du vill ha hjälp med en eventuell process i tingsrätten rekommenderar jag att du anlitar en av våra jurister på Lawline Juristbyrå. Detta kostar 1677,50 kr per timme. Du kan kontakta mig på johan.landstrom@lawline.se om du är intresserad av detta, så återkommer en av våra jurister med en offert.

Mvh

Johan LandströmRådgivare