FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt17/01/2018

Få ensam vårdnad av barn istället för gemensam

Min fråga till er.

Jag är en ensamstående mamma till till min son på nio år. Jag har tagit hand om honom helt själv hela hans liv.

Vi har det fantastiskt o han är ljuvlig.

Nu undrar jag. Jag skulle vilja ha ensam vårdnad om honom dels för juridiska beslut.

Jag vill byta skola flytta o resa o behöver pass.

Hur stor är mina chanser till ensam vårdnad.

Pappan har aldrig sett el hört av sig till honom aldrig frågat el gett honom något.

O min son vet inte vem han är.

Jag tänker för att ha gemensam vårdnad ska man ha kontakt o bra relation osv..

Snälla tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om vårdnad hittar du i 6 kap. Föräldrabalken (FB).

Vilka olika alternativ finns?
För att få ensam vårdnad om barnet har du två olika alternativ:
Att avtala med pappan om ensam vårdnad. Avtalet ska vara skriftligt och godkännas av socialnämnden (FB 6:6) ellerAtt väcka talan i domstol om ensam vårdnad (FB 6:5).

Barnets bästa
Barnets bästa är avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge (både vid avtal och beslut av rätten). Vid bedömning av barnets bästa tas hänsyn särskilt till barnets vilja med beaktande av ålder och mognad och barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna (FB 6:2a).

Vad gäller barnets egen vilja i förhållande till ålder och mognad tas traditionellt ingen större hänsyn förrän barnet uppnått ca. 12 års ålder, även om sonens uttryck för sin vilja säkert innan dess tas in i bedömningen i viss mån.

Vad som mer kommer att bli avgörande för frågan här är barnets behov av nära kontakt med båda föräldrarna. Med tanke på vad du beskrivit bör inte ensam vårdnad spela någon roll för situationen eftersom inget umgänge med pappan finns ens nu när vårdnaden är gemensam. Då sonen dessutom inte vet vem pappan är och de aldrig har haft någon kontakt är det sannolikt att ensam vårdnad kan tilldömas dig för att underlätta.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare