FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/10/2017

Expeditionsavgift för inskrivning av tomträtt

Hej!

Jag har fått ett gåvobrev på en fastighet där tomten ej är friköpt. Är det någonting jag behöver göra för att detta ska träda i kraft, alltså att fastigheten står på mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid gåva behöver du inte betala någon stämpelskatt, utan bara en expeditionsavgift. Beträffande gåva kan du behöva betala stämpelskatt om du övertar lån eller betalar något för gåvan. Om summan av lånet du övertar uppgår till 85 procent eller mer av taxeringsvärdet, ska stämpelskatt betalas som vid ett köp. Har du inte övertagit ett sådant lån, gäller i ditt fall att du endast behöver betala en expeditionsavgift för inskrivning av tomträtten, vilket medför att du registreras som ägare.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare