Exmake vägrar att betala ut pengar.

Min ex man och jag har skrivit bodelning. Han har skrivit på att han är skyldig mig 26500 kr. Han betalar redan 9200 kr/ månaden till kronofogden. Han hotar med att inte betala mina pengar om jag inte skriver på skilsmässopapperen. Vad kan jag göra för att få mina pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om du vill vidta rättsliga åtgärder för att driva in skulden kan du vända dig till kronofogden med en ansökan om betalningsföreläggande.

Länk till ansökan hittar du här.

Ett betalningsföreläggande kan resultera i ett utslag vilket är en dom från kronofogden som fastställer betalningsskyldigheten. Det genererar även en betalningsanmärkning som kvarstår i tre år. Observera även att det kostar 300 kr att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden.

Om det inte går att komma överens så att du får dina pengar kan det vara värt att berätta för din exman att du tänkter vända dig til KFM, då det kan fungera som ett incitament för att han ska börja betala. Om det inte fungerar, står det dig fritt att ansöka om betalningsföreläggande.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare