Ex-maka har tömt ex-makens konto

Hej min ex fru har varit inne på mitt bank konto o tömt det vad ska jag göra

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du och din ex-fru har separata konton, varför era pengar är separerade. För att besvara din fråga kommer jag att referera dels till Äktebskapsbalken (ÄktB), dels till Brottsbalken (BrB).

Huvudregeln är att när två personer gifter sig är att tillgångarna inte automatiskt blir gemensamma, utan att varje make fortfarande äger sin egendom under äktenskapet (ÄktB 1 kap § 3). I ditt fall förstår jag det som att ni inte är gifta längre. Det innebär att du har full äganderätt och förfoganderätt över pengarna på ditt personkonto, och att ingen får förfoga över dessa utan ditt medgivande.

Eftersom pengarna är dina egna, kan din ex-fru alltså inte fritt ta ut pengar från ditt konto utan ditt medgivande. Av den bakgrundsinformation du har givit, är det sannolikt att din ex-fru har begått stöld (BrB 8 kap § 1), eventuellt grov stöld beroende på summan som har tömts från ditt konto (BrB 8 kap § 4).

Mitt konto är att du så snart som möjligt spärrar ditt konto och polisanmäler den sannolika stölden. Jag rekommenderar även att du tar med fysiskt bevis på uttagen och, om det är möjligt, bevis på att det är din fru som har tagit pengarna - vare sig det är vittnesmål eller andra fysiska bevis såsom skriftlig dokumentation.

Om du har fler frågor, är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Samer MajidRådgivare