Ev. omvandling av allmän visstidsanställning

Hej! Jag har vart anställd under allmän visstidsanställning och det avtalet har löpt ut. Jag fick ingen information om någon annan anställning vid anställningens slutdatum. Jag har därför trott att jag är tillsvidare anställd. Nu kommer min chef efter två månader och säger att jag är allmän visstidsanstäld fortfarande och ska skriva på det avtalet som enligt avtalet ska ha pågått dessa två månader. Jag vill inte vara allmänvisstids anställd. Vad kan jag göra? vad säger lagen? vad har jag för anställning just nu? jag har inte skrivit på något nytt avtal utan vill ha tillsvidare anställning. Jag har alltså jobbat utan avtal i två månader.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

4 § lag om anställningsskydd (LAS) sägs att tillsvidareanställning ska vara den vanliga formen av anställning, och det råder därför en presumtion för att ett anställningsavtal avser en tillsvidareanställning. Med det menas att det är den part som påstår en tidsbegränsad anställning, i detta fall din arbetsgivare, som måste bevisa att det inte är fråga om en tillsvidareanställning.

Anställningsavtal får träffas avseende tidsbegränsade anställningar, t.ex. allmän visstidsanställning, se 5 § lag om anställningsskydd (LAS). Om en arbetstagare under en period om fem år har varit anställd hos arbetsgivaren i en allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år så övergår anställningen automatiskt i en tillsvidareanställning.

Arbetsgivaren är enligt 6c § lag om anställningsskydd (LAS) skyldig att skriftligen informera arbetstagaren om bl.a. anställningsformen och tidsbegränsningen.

Det finns inget krav på att ett anställningsavtal ska träffas skriftligen (kan finnas andra föreskrifter, t.ex. i kollektivavtalet). Ett anställningsavtal kan ingås muntligen eller genom konkludent handlande, dvs. att arbetstagaren börjar arbeta. Om ett anställningsavtal ingås muntligen eller genom konkludent handlande så kan det uppstå svårigheter i att avgöra vilken anställningsform som gäller. Som tidigare nämnts så finns det en presumtion om tillsvidareanställning, vilket gör att det är den part som påstår något annat som måste bevisa det. Det har dock i praxis visat sig att om en arbetstagare tidigare har haft en tidsbegränsad anställning och påbörjar en ny anställning, och det inte finns något som tyder på att förhållandet skulle ha ändrat sig, så får det anses att även det nya anställningsavtalet avser en tidsbegränsad anställning. Förhållanden som tidigare funnits mellan parterna påverkar alltså starkt ur bevissynpunkt när det sker en förlängning av anställningen. Av vad jag kan förstå av din information så har ett nytt anställningsavtal ingåtts antingen muntligen eller genom konkludent handlande. Har inget inträffat som tyder på att det nu skulle vara fråga om en tillsvidareanställning så lär det vara så att ditt nya anställningsavtal är en allmän visstidsanställning.

Det ovan sagda är vad lagen säger, men det kan finnas andra föreskrifter som är gällande mellan dig och din arbetsgivare, t.ex. genom kollektivavtal. Jag skulle därför råda dig att vända dig till arbetstagarorganisationen på din arbetsplats för att få veta vad som gäller enligt kollektivavtal och för att få vägledning.

Med vänliga hälsningar

Anna BerglundRådgivare