FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt16/09/2018

Ett överlåtelseförbud i fastighetsregistret innebär att fastigheten inte får säljas, bytas, ges bort eller utmätas

Hej, Jag har fått reda på av min mor att hon fört in ett överlåtelseförbud på fastigheten hos lantmäteriet (inskrivningsdelen) Min undran är nu vad som gäller den dagen hon går bort? Kan tilläggas att jag är enda barnet. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar gå igenom vad ett överlåtelseförbud innebär. Jag kommer även att gå igenom vad som händer när din mor går bort, dvs om överlåtelseförbudet kommer fortsätta att gälla eller inte.

Eftersom du är enda barnet kommer du att ärva din mor förutsatt att hon inte har skrivit något annat i testamentet, ÄB 2 kap 1 § 1 st. Du kommer därför att ärva fastigheten.

Ett överlåtelseförbud innebär att fastigheten inte får säljas, skänkas eller bytas bort
När det finns ett överlåtelseförbud i fastighetsregistret så gäller det mot tredje man. Att förbudet gäller mot tredje man innebär att fastigheten inte får överlåtas genom försäljning, gåva eller byte. Ett överlåtelseförbud innebär också att fastigheten inte får utmätas, UB 5 kap 5 §. Om ägaren av fastigheten skulle gå i konkurs kan hen alltså inte förlora fastigheten genom utmätning.

Enligt praxis från Högsta domstolen (NJA 1993 s 529) innebär ett överlåtelseförbud även att fastigheten inte får pantsättas. Att fastigheten inte får pantsättas innebär att den inte får belånas. Syftet är att gåvogivaren ska kunna vara säker på att den som får fastigheten i gåva inte kan bli av med fastigheten vid en eventuell konkurs.

Vad som händer med överlåtelseförbudet när din mor går bort beror på hur förbudet är formulerat
Det saknas regler om hur länge ett överlåtelseförbud gäller och hur det upphör. Eftersom det inte finns någon lag på området finns det heller inget tydligt svar på vad som gäller när din mor går bort.

En bedömning om ifall överlåtelseförbudet fortsätter att gälla måste göras i varje enskilt fall. Det som kan påverka hur länge överlåtelseförbudet gäller är enligt Lantmäteriet formuleringen i inskrivningen. Om det står att fastigheten kan överlåtas endast med din mors samtycke så innebär det att förbudet upphör när hon går bort. Tanken är att det inte längre finns någon att hämta samtycke av och att det därför måste vara möjligt igen att överlåta fastigheten.

Om det inte finns något villkor om samtycke kommer överlåtelseförbudet troligtvis att fortsätta gälla när din mor går bort. Som jag nämnde tidigare finns det inga regler om hur länge ett överlåtelseförbud gäller. I teorin kan det gälla för en lång framtid. I praktiken kan ett överlåtelseförbud dock påverka möjligheterna att hålla fastigheten i skick genom exempelvis renovering. Detta eftersom fastigheten inte får belånas pga överlåtelseförbudet.

Sammanfattning och rekommendation
Vad som gäller när din mor går bort kan jag som du förstår inte ge ett klart och tydligt svar på. Jag rekommenderar att du ser över hur överlåtelseförbudet är formulerat i fastighetsregistret.

Om det är ett överlåtelseförbud utan villkor så är det troligt att det kommer fortsätta att gälla när din mor går bort. Eftersom du ärver din mor kommer förbudet innebära att du inte får sälja, ge bort eller byta bort fastigheten. Det innebär även att du inte kan få fastigheten utmätt om du skulle gå i konkurs.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!
Du är välkommen att höra av dig igen om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare