Ett nytt testamentes innebörd

Hej! En kär bekant till mig, en 88 år gammal tant som är ensamstående, aldrig gift och utan barn har tidigare testamenterat sina ägodelar bl a en bostadsrätt till en systerdotter. Eftersom denna systerdotter har svikit och övergivit henne när hon bäst behövde hennes hjälp vill hon istället testamentera allt till hennes guddotter som är rumänsk medborgare och är bosatt i Rumänien. Det finns tre andra systerdöttrar därav två med rumänskt eller ungerskt medborgarskap, den tredje är svensk och bor i Sverige liksom den första. Tanten vill inte att någon annan än guddottern skall kunna ärva henne. Kan systerdöttrarna kräva trots nytt testamente att få ärva? Tack för hjälpen! Med vänlig hälsning Gabriella

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om arv hittar du i ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637#K21

Först och främst stadgas i 1:3 att utländska medborgare må lika med svenska taga arv i riket. Att guddottern är rumänsk spelar alltså ingen roll. I 9:1 stadgas rätten att genom testamente fördela sin kvarlåtenskap. Denna rätt inskränks endast genom bröstarvingars rätt till laglott. Eftersom din bekant inte har några bröstarvingar kan hon testamentera bort all sin kvarlåtenskap. Systerdöttrarna kan alltså inte göra något anspråk på att få ärva. Det gamla testamentet ger dem ingen rätt till arv nu när det finns ett nytt testamente. Ett nytt testamente har i praxis setts som ett återkallande av det gamla testamentet och det nya ersätter då det äldre.

Hoppas detta svarade på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare