FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/01/2018

Ett konkret bodelningsexempel

Hej,

Jag och min ligger i skilsmässa. Jag har tillgångar på ca 580 000 och skulder på ca 750 000, alltså ett underskott och skall då enligt lagen räkna med 0. Dessa tillgångar jag nämner innefattar halva överskottet av huset om vi skulle sålt det.

Min man har tillgångar på ca 750 000 och skulder på ca 150 000, dvs han skall 'ta med sig' 600 000 i bodelningen.

Nu vill jag ta över huset, hur skall vi tänka då? Skall jag köpa ut honom med mellanskillnaden mellan det som blir 'vår varsin' del i bodelningen och hans tänkte del av husets överskott?

Dvs hans del i huset är 394 000 och det som han får ut i bodelningen är endast 300 000, skall jag ge honom mellanskillnaden då eller skall det clearas mot de tillgångar som han han redan har tex pensionsparande 200 000 och giftorättsgods 150 000.

Det är lite förvirrande med tanke på att jag skall ta över huset och har mera skulder än tillgångar.

Tack på förhand.

R

Lawline svarar

Hej Emmelie och tack för din fråga!

Av de uppgifter du redovisar så är boets behållning 600 000 kr. Av dessa 600 000 kr har ni rätt att ta hälften var vid lottläggningen, detta förutsätter att inga av tillgångarna är enskild egendom.

Ovan innebär att din man ska förpliktigas att utge en skifteslikvid om 300 000 kr till dig. Vad det verkar så har ni kommit överens om att husets övervärde är 580 000 kr (290 000 x 2). Alltså det ni skulle ha fått in om ni sålde det idag. Från de 580 000 ska ett avdrag för ett fingerat mäklararvode göras. Alltså vad det skulle kosta att sälja fastigheten. Jag anger här 50 000 kr som schablon.

Från det värdet ska ni också räkna av skatt. 530 000 x 22 % i skatt = 413 400 kr.

När du nu vill ta över fastigheten så lottlägger vi den som tillgång hos dig. Eftersom du egentligen bara hade 300 000 kr som andel uppstår det nu en skuld till din man. Denna skuld uppgår till 113 400 kr om siffrorna som jag använt mig av är korrekta, denna skuld kallas skifteslikvid och är det som du ska betala till din man för att lösa ut honom från fastigheten.

Observera att om det finns lån på fastigheten så krävs bankens godkännande för detta skifte.

Om de siffror som du har angett stämmer så kan ni gå vidare med bodelningen. Om ni tycker att det fortsatt är oklart kan jag hjälpa er vidare. Kontakta mig då på jesper.lublin@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Jesper Lublin

Jesper LublinRådgivare