FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/12/2017

Estnisk rätt om godtrosförvärv

Hej!

Min farfar är från Estland och han och hans familj blev av med sin gård strax utanför Tallinn under andra världskriget. Finns det nu någon möjlighet att återfå denna gård nu och var kan man i sådana fall vända sig?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag skulle nog säga att chanserna för att få tillbaka gården nu är minimala, men kommer att uttala mig allmänt om rättsläget. Först och främst kommer inhemsk estnisk lag att reglera vad som gäller, vilket gör det svårt för oss på Lawline att uttala oss om vad som faktiskt är rätt. Vad som också kommer att komplicera saker och ting är att det är fråga om en tvist där ni måste väcka talan i estnisk tingsrätt. Bäst vore om du tror att du har en möjlighet att återfå gården, att kontakta en estnisk jurist för att hjälpa dig i detta ärende. Det behöver bevisas att din farfar ägde gården, och att den olovligen togs av någon annan. Därefter finns ett annat problem, som jag är osäker på hur estnisk lag reglerar.

I Sverige kan man köpa något i god tro, dvs. att om någon olovligen tagit något och sedan säljer det vidare, och köparen inte har någon anledning att misstänka att säljaren inte är den faktiske ägaren, kommer köparen ha köpt egendomen i god tro. I vissa fall släcker detta godtrosförvärv ut den tidigare ägarens (dvs. din farfars) bättre rätt till egendomen. Detta betyder att om gården har sålts eller ärvts av någon annan än den som tidigare olovligen tog gården, betyder det att din farfar inte längre har någon rätt till gården, beroende om Estlands lagar liknar de som vi har i Sverige.

Jag har nu redogjort lite kring problematiken i frågan och hoppas att jag kan ha klargjort frågan lite för dig.

Maria MakdesiRådgivare