FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 10/07/2013

Ersättningsskyldighet vid avbrytande av povanställning

Jag har en provanställning som gäller från 27 juni - 2 september. En vecka in i arbetet känner jag att jag inte riktigt trivs och pratar med chefen om att jag vill sluta, han säger att företaget har betalt för min plats med telefoni med mera och att om jag slutar blir jag ersättningskyldig, det står i mitt avtal att ersättningen är på 230kr/dag och att jag då måste betala denna summa varje dag fram till att min provanställning löper ut. Denna ersättning dras normalt från lönen men på grund av att jag endast jobbat en vecka säger chefen att jag i princip måste jobba kvar för att få ihop lön så jag kan betala ersättning. Samt att jag, enligt honom inte har någon uppsägningstid. Kan en arbetsplats gör så här mot en anställd? Är detta tillåtet?

Lawline svarar

Hej! Lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS) är tillämplig, se 1 § LAS. Eftersom  du (än så länge) enbart har en provanställning gäller ingen uppsägningstid, 6 § LAS. LAS har enligt 6 § som huvudregel att en provanställning får avbrytas när som helst och villkorslöst även före prövotidens utgång. Detta gäller dock inte om något annat har avtalats mellan dig och arbetsgivaren, vilket tycks ha skett enligt vad som står i avtalet. I praktiken torde det vara svårt att tvinga någon att arbeta kvar, men i ditt fall får jag uppfattningen att din arbetsgivare ger dig full tillåtelse att avbryta anställningen, bara denne enligt avtalet får tillbaka de pengar denne investerat med tanken att du skulle fortsätta arbeta.

Ett visst avtalsvillkor kan jämkas eller helt bortses från enligt 36 § avtalslagen (1915:218) om det skulle vara oskäligt. Talan om detta ska i så fall väckas i tingsrätt. För en enskild arbetstagare utan större resurser kan en sådan process dock vara betungande, både ekonomiskt, tidsmässigt och känslomässigt. Jag uppfattar inte din arbetsgivares villkor som oskäliga rent juridiskt.

6 § LAS kan även under vissa förutsättningar avtalas bort genom kollektivavtal. Du kan därför undersöka vad som gäller enligt det eventuella kollektivavtal som finns på din arbetsplats, om det står något om villkoren för provanställning. Även om du inte är medlem i fackföreningen, kan din arbetsgivare nämligen vara tvungen gentemot fackföreningen att tillämpa kollektivavtalet gentemot dig. Du kan tala med en representant för fackföreningen om detta.

Lars BålmanRådgivare