FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt21/03/2022

Ersättning till följd av ärr uppkommet efter operation

Jag genomgick en hjärtoperation när jag var 13 år och har ett tydligt ärr som går rakt över huvudet. Nu är jag 30 år. Är det möjligt att efter så lång tid få någon typ av ekonomisk ersättning för det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kan få ersättning för ett ärr du fått till följd av en genomförd operation.

Lagreglering på området

Din rätt till att ha en personförsäkring finns uttryckt i försäkringsavtalslagen. I 11:1 FAL uttrycks att försäkringsbolaget, som huvudregel, inte får neka dig rätten till försäkring. Det finns dock ingen regel som uttrycker att du alltid har rätt till faktisk ersättning, eller att du skulle ha det i ett fall som detta. Huruvida du har rätt till ersättning i detta fall beror på din försäkring. Jag rekommenderar dig därför att kontakta det företag du är försäkrad hos för att få reda på villkoren för din försäkring.

Försäkringsföretag vill ofta att du anmäler ditt ärende så snart som möjligt, hur ditt försäkringsbolag ser på det faktum att det gått relativt lång tid, är något du bör ta med dem.

Olika typer av försäkringar

De flesta arbetstagarna har genom sitt kollektivavtal hos arbetsgivaren en försäkring som ofta täcker olycksfall, sjukdom, och arbetslöshet. Huruvida du har en sådan försäkring är lättast att kolla med din arbetsgivare. Om du vet att du har ett kollektivavtal kan du kolla med ditt fackförbund eller den arbetsorganisation som gav ut kollektivavtalet avseende vilka villkor som gäller för försäkringen.

Vidare är en vanlig försäkring sjuk- och olycksfallsförsäkringar. Syftet med dessa är att ge försäkringstagaren kompensation om du råkar ut för en sjukdom, ett olycksfall och då får en bestående skada. Huruvida ett ärr, ska förstås som en bestående skada, är vidare något du bör diskutera med ditt försäkringsbolag.

Lycka till och hoppas du fick svar på din fråga!

Hanna FolkungerRådgivare