Erkännande av utländskt äktenskap

Hej!

Jag är från Syrien. Jag kom till Sverige den 29 juli och jag fick permanent uppehållstillstånd den 22 April 2015.

Jag är gift och har tre barn .

Frågan är att jag vill flytta min familj till Sverige.

Jag var hos skatteverket för att hämta familj personbevis när jag kollade min person bevis det stod att jag var ogift.

Sedan kontaktade jag med skatteverket och ställde jag frågor angående detta.

De säger att när jag gifte mig med min fru, var vi min fru 14 år gammal.

Skatteverket säger att det är olagligt gifta sig vid den här åldern enligt svensk lag. Men jag inte gifte mig i Sverige och jag gifte mig lagligt i Syrien.

Jag lämnade äktenskapsintyg hos skatteverket.

Kan ni ge råd till mig vad ska jag göra.

Med vänliga hälsningar .

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Grundprincipen i svensk internationell privaträtt, beträffande erkännande av utländska äktenskap, är att dessa äktenskap ska godtas i Sverige om äktenskapet varit giltigt i det land äktenskapet ingicks (1 kap. 7 § lag om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmyndarskap).

Du beskriver att ditt äktenskap var fullt laglig i ditt hemland, men att det inte erkänts av Skatteverket. Anledningen till det kan vara att äktenskapet anses strida mot bestämmelsen om ordre public (7 kap. 4 §). Denna regel föreskriver att ett beslut om äktenskap inte får gälla i Sverige om det skulle anses vara uppenbart oförenligt med grunderna för rättsordningen här i riket. Ditt fall har vissa likheter med ett fall som avgjorts av Kammarrätten (KamR 934-08). Här var det frågan om att kvinnan i äktenskapet var just 14 år och att äktenskapet ingicks helt lagligt i hemlandet (Irak). Dessa makar hade varit gifta i mer än tio år innan de ansökte om ett erkännande hos Skatteverket. Dessutom hade makarna tre barn tillsammans. Dock bodde kvinnan och barnen fortfarande kvar i Irak. Domstolen vägrade erkänna äktenskapet, eftersom den menade att äktenskapet uppenbart var oförenligt med grunderna i svensk rättsordning. Kammarrätten anförde vidare att ett icke-erkännande inte skulle leda till allvarliga ekonomiska eller sociala följder för paret samt att det inte fanns särskilda skäl att erkänna äktenskapet.

I Sverige är huvudregeln att ett äktenskap inte kan ingås av en person under 18 år. Emellertid kan giltiga utländska äktenskap bli gällande här i riket även om ena parten var under 18 år. Att Skatteverket inte erkände ditt äktenskap beror förmodligen på att det anses strida mot grundprinciperna i svensk rätt att kvinnan endast var 14 år när äktenskapet ingicks. Ditt fall skiljer sig något från Kammarrättens fall ovan, men detta torde inte föranleda en annan bedömning, om det inte finns särskilda skäl i ditt fall. Du skulle sålunda kunna ge välgrundade argument till varför ett icke-erkännande skulle få allvarliga följder och varför det finns särskilda skäl i ditt fall. Om ditt äktenskap inte erkänns, blir alternativet att ni får gifta er här i riket.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare