Enskild egendom vid arv

Hej

Jag är gift, jag har 3 särkullbarn, min man 1 särkullbarn, inga gemensamma barn. Vi har äktenskapsförord att vars och ens egendom är enskild. (Vi äger hus och bostadsrätt 50/50)

Snart kommer jag att få ett arv efter min styvmor, ca 1 milj kr. Det står inget om enskild egendom i testamentet. Behöver jag lägga till eller ändra något i äktenskapsförordet eller räcker det som finns?

En annan fråga; om min make blir medlåntagare med sin dotter vid köp av bostad till henne, kan jag bli betalningsansvarig för det lånet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att hänvisa till äktenskapsbalken (ÄktB) när jag besvarar din fråga. Lagen innehåller regler om äktenskap och äktenskapsskillnad.

Enskild egendom p.g.a. villkor i äktenskapsord

Jag tolkar din första fråga som att du vill veta om arvet från din styvmor kommer att räknas som enskild egendom vid eventuell bodelning och då enbart tillfalla dig, eller om du behöver lägga till något för att det ska räknas som enskild egendom. Först kan det vara bra att gå igenom vilken egendom som räknas som enskild egendom, och detta är något som regleras i ÄktB 7 kap. 2 §. Enskild egendom är egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild (i ditt fall har ni skrivit ett äktenskapsord där ni stadgat att all er egendom ska vara enskild). Enskild egendom är också egendom som en make erhållit genom testamente om det finns ett villkor att den ska vara mottagarens enskilda.

Du skriver att det inte finns ett sådant villkor i testamentet vilket innebär att det är en tolkningsfråga som avgör om arvet kommer att räknas som enskild eller inte. Jag tolkar det som att det står att "vars och ens egendom är enskild" i äktenskapsordet och därmed lär det räcka med det som redan står där eftersom den stadgar att all er egendom är enskild - d.v.s. både egendom som ni redan hade innan äktenskapsordet skrevs och efter äktenskapsordet skrevs.

Kan jag bli betalningsansvarig för min mans skulder?

Gällande den andra frågan, om du kan bli betalningsansvarig för ett lån din man tar tillsammans med sin dotter är det enkla svaret nej. Huvudregeln är att varje make svarar för sina egna skulder i ett äktenskap (ÄktB 1 kap. 3 §). Detta innebär att de lån som din make har tagit själv (utan dig) är han ensam betalningsansvarig för.Frågan blir annorlunda om du hade varit medlåntagare vilket du skriver att du inte är.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om jag har missförstått den är du självklart varmt välkommen att återkomma med en ny.

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare