Enskild egendom till särkullbarn

Hej. Min föräldrar har skrivit sitt testamente så att det tillfaller mig och min syster som "Enskild egendom och ska så förbli". Jag har 2 barn från tidigare äktenskap och är idag omgift med en kvinna som har ett barn från tidigare äktenskap. Vi har inga gemensamma barn. Blir hela arvet efter mina föräldrar Enskild egendom med automatik i samband med deras bortgång eller måste jag vidta någon egen åtgärd för att skydda arvet? Vad händer egentligen med Enskild egendom om jag går bort medans jag fortfarande är omgift enligt ovan? Är det så att Enskild egendom tillfaller bröstarvingar, alltså mina barn, och att min maka inte under några omständigheter kan göra anspråk på Enskild egendom? Eller måste jag specifikt testamentera bort min enskilda egendom till mina barn? Huvuddelen av arvet kommer att utgöras av ett par fastigheter.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enskild egendom är tillgångar som vid en eventuell skilsmässa eller bortgång inte ska ingå i bodelningen enligt 7 kap. 2 § äktenskapsbalken, se här. Tillgångarna blir enskild egendom om det finns ett äktenskapsförord, ett förbehåll i ett testamente eller gåvobrev där det framgår att tillgångarna ska vara den ena makens enskilda egendom. I ditt fall har dina föräldrar skrivit i ett testamente att vissa tillgånger ska bli din enskilda egendom. Makarnas gemensamma tillgångar heter giftorättsgods och vid en bodelning pga. skilsmässa eller bortgång ska giftorättsgodset ingå i bodelningen medan den enskilda egendomen inte får ingå i bodelningen enligt 10 kap. 1 § äktenskapsbalken. Det finns en bestämmelse i 10 kap. 4 § äktenskapsbalken som ger makar rätt att avtala att enskild egendom ska anses utgöra giftorättsgods, denna bestämmelse är endast tillämplig på sådan egendom som är enskild pga. äktenskapsförord. Det innebär att enskild egendom pga. förbehåll i testamente inte kan avtalas till att bli giftorättsgods. I ditt fall innebär detta att den enskilda egendomen från dina föräldrars arv tillfaller dig utan att du behöver göra någonting.

Vid din bortgång ska det ske en bodelning av din fru och dina tillgångar, det är enbart giftorättsgods som ska ingå i en bodelning enligt 10 kap. 1 § äktenskapsbalkem. Din enskilda egendom som du har fått i arv av dina föräldrar kommer alltså inte att ingå i bodelningen. Din fru har rätt att vid din bortgång få ett belopp som motsvarar fyra gånger prisbasbeloppet enligt 10 kap. 3 § ärvdabalken, se här. Detta gäller ifall tillgångarna vid bodelningen inte når upp till den summan, då kan din fru ha rätt att få ta del av din enskilda egendom. Förutom den regeln så kommer din enskilda egendom att tillfalla dina barn som är särkullbarn från ett tidigare äktenskap enligt 3 kap. 1 § ärvdabalken. Hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare