Enskild egendom testamente

Hej! Vi är ett gift par med en gemensam son. Äger 1 fastighet som vi skulle vilja bli vår sons enskilda egendom i fall vi går bort.

Han ärver oss oavsett men om han gifter sig eller blir sambo så vill vi att fastheten samt eventuell avkastning förblir hans enskilda egendom.

Hur gör man det på bäst sätt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Bestämmelser om arv och testamente finns i Ärvdabalken (ÄB) som du hittar här.

För att er egendom ska bli er sons enskilda egendom krävs att ni skriver ett tydligt testamente där det tydligt framgår att fastigheten ska vara sonens enskilda egendom. Också för att avkastningen från fastigheten ska bli enskild egendom krävs att ni skriver det i testamentet.

När ni skriver ett testamente är det viktigt att man uppfyller de krav som krävs enligt lag, ÄB 10:1. Testamentet ska vara skriftligt och det ska finnas två vittnen som skriver under testamentet och intygar att de sett testatorn skriva under testamentet. De två vittnena ska veta att det är ett testamente som de bevittnar men de behöver inte känna till testamentets innehåll. Barn som är yngre än femton år får inte vara vittne och inte heller den som lider av en psykisk störning och på grund av störningen saknar insikt om en vittnesbekräftelse. Vittne får inte heller den som är make, sambo, syskon eller släkt i rakt upp eller nedstigande led till den som skriver testamentet vara, vidare regler kring vilka som inte får vara vittnen hittar du här, ÄB 10:4.

Förutom de krav som nämns ovan är det viktigt att man i ett testamente är väldigt tydlig och klar för att viljan tydligt ska framkomma. I ert fall är det alltså viktigt att ni är tydliga med att ni vill att fastigheten och även avkastningen ska vara er sons enskilda egendom.

För hjälp att upprätta ett juridiskt korrekt testamente kan du vända dig till vår avtalstjänst som du hittar här.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

MVH

Lisa AnderssonRådgivare