FrågaFAMILJERÄTTBodelning04/08/2017

Enskild egendom och surrogat vid bodelning

Hej.

Jag ligger i äktenskapsskillnad med min fru och ska nu göra en bodelning och i samband med denna så kom det fram ett gåvobrev från hennes sida där det står att pengarna hon fått skall vara hennes enskilda egendom.

(Texten i hennes brev)

Bankmedel om 2200000 egendomen liksom vad som träder i dess ställe och avkastning där av skall vara (namn) enskilda egendom dock med rätt genom äktenskapsförord bestämma annorlunda.

Vi har inget äktenskapsförord skrivet emellan oss och jag har heller aldrig fått se något brev. Jag är nu nyfiken på hur vida detta kan brev kan ge henne rätt att få tillbaka pengar som hon själv har spenderat på olika saker.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den lag som är aktuell i ditt fall är äktenskapsbalken, den hittar du HÄR.

Enskild egendom och surrogat

Huvudregeln beträffande makars egendom är att den utgör giftorättsgods i den mån det inte är enskild egendom (7 kap 1 §). Egendom kan göras till enskild på ett antal olika sätt, ett av dem är genom villkor vid gåva (7 kap 2 § 2 punkten). För att en gåva ska bli enskild egendom finns inget krav på att det ska stå skriftligt i ett gåvobrev, det räcker med att villkoret framförs muntligen. Sedan är det så klart lättast ur bevissynpunkt att ha det skriftligt.

I ditt fall fick din fru bankmedel till ett värde att 2 200 000 kronor med villkor att pengarna ska vara hennes enskilda egendom. Det framgår redan av villkoret att även det som träder i stället för pengarna också ska utgöra hennes enskilda egendom. Att även surrogat (alltså vad som träder i stället för viss egendom) ska vara enskild egendom framgår även av 7 kap 2 § 6 p.

De saker som din fru har köpt för pengarna som hon fick i gåva ska därmed också vara hennes enskilda egendom. T.ex om hon köper en bil, cykel eller möbel ska saken också vara hennes enskilda egendom och inte ingå i bodelningen. I en bodelning ska endast makarnas giftorättsgods ingå (10 kap 1 §).

Sammanfattning

Sammanfattningsvis ska din frus pengar som hon fick i gåva inte ingå i bodelningen eftersom det är hennes enskilda egendom (7 kap 2 § 2 punkten). Dessutom ska sådant som hon har köpt för pengarna inte heller ingå i bodelningen eftersom även detta är hennes enskilda egendom (7 kap 2 § 6 punkten). Värdet av pengarna samt sakerna hon köpt för pengarna ska därmed lämnas utanför bodelningen.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare