Enskild egendom och särkullbarns arvsrätt

Hej, Jag och min blivande man har skrivit ett äktenskapsförord där all egendom skall vara enskild. Både det som skaffats före och under äktenskapet. Vi har inga gemensamma barn, men har 2 barn var sedan tidigare äktenskap. Hur skall jag gå tillväga så att endast mina barn får ärva min enskilda egendom? Jag vill alltså undvika att min man ärver min egendom, och om han sedan avlider vill jag inte att hans barn skall kunna komma och kräva någon del av min egendom. Allt som är mitt skall alltså endast delas jämt mellan mina barn.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Din fråga behandlas i Äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230) och Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637).

När en make avlider kommer först en bodelning genomföras. Bodelning behöver dock inte göras när makarna, som i ditt fall, enbart har enskild egendom, ÄktB 9:1. Man kommer då att göra ett arvsskifte. Utgångspunkten är att när den avlidne personen är gift så ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken, Ärvdabalken 3:1. Det gäller dock inte när det finns barn som är barn till den avlidne men inte till dennes make (så kallade särkullbarn). Dessa barn har rätt att få ut sin arvslott direkt, ÄB 3:1. De kan dock välja att avstå denna rätt, och få ut sitt arv först sedan den efterlevande maken avlider, ÄB 3:9. I er situation kommer alltså dina barn kunna få ut sitt arv efter dig direkt och de kommer att ta lika del i den egendom du efterlämnar, Ärvdabalken 2:1. Du behöver alltså inte vidta några ytterligare åtgärder utöver äktenskapsförordet för att uppnå att endast dina barn kommer att ärva dig.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare