Enskild egendom och särkullbarn

Hej. Min make avled i vintras. Vi var gifta. 3 gemensamma och ett särkullbarn(makens) Vi har ett äktenskapsförord som skrevs till min förmån hösten -13 ang enskild egendom . Vad jag medfört i boet vid äktenskapets ingående och därefter förvärvat samt vad jag kan komma att förvärva av vad slag vara månde och på vad sätt vara må. Fråga: skall fastighet, bostadsrätt och värdepapper som jag var hälftenägare av tas upp som enskild i sammanställningen på bouppteckningen och således inte ingå i särkull barnets arv.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Som jag förstår din fråga undrar du över om den egendom som du redan vi äktenskapsförordets skrivande av hälftenägare till ska ingå i bodelningen mellan dig och din make.
Vad som gäller i den frågan beror på vad ni skrivit i ert äktenskapsförord. Är det så att ni skrivit att all egendom som du "medfört i boet vid äktenskapets ingående och därefter förvärvat samt kan komma att förvärva av vad slag vara månde och på vad sätt vara må" är enskild egendom borde den hälftenägda egendomen faller inom den definitionen. Därmed ska den inte ingå i en bodelning utan undantas. Att särkullbarnet på detta sätt fråntas sin rätt påverkar inte din om egendomen ska ses som din enskilda eller inte, utan särkullbarnet får angripa det genom reglerna om att arvlåtare inte kan frånta arvtagares egendom hursomhelst.
Hoppas det gav svar på din fråga.
Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare