Enskild egendom ingår i kvarlåtenskapen

Jag är gift med ett barn från tidigare äktenskap. Min make har inga barn. Han har testamenterat sin kvarlåtenskap till mig och om jag dör först till mina två barn.

Han har ärvt sina föräldrar med förbehållet enskild egendom. Han har en syster. Vem ärver den enskilda egendomen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Din makes enskilda egendom kommer att ingå i hans kvarlåtenskap när han går bort. Eftersom han har bestämt att du, alternativt dina barn, ska ärva hela hans kvarlåtenskap blir det ni som ärver den. Hans syster har inte någon laglig rätt till den enskilda egendomen eftersom din make har bestämt att ni ska ärva honom genom sitt testamente.

Jag hoppas detta var svaret på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare