Enskild egendom genom testamente

Hej!

Vi håller på att skriva ett enkelt testamente och har hittat en mall på nätet. Vi vill att våra bröstarvingar ska dela på kvarlåtenskapen och att det ska vara deras enskilda egendom i äktenskap.

Sen står det i mallen "att bröstarvinge har rätt att genom äktenskapsförord bestämma att enskild egendom ska vara giftorättsgods". Men betyder inte det i såna fall att det som står i första stycket inte gäller, alltså att det inte blir deras enskilda egendom?

Vi vore mycket tacksamma om ni kan svara så fort som möjligt, senast under morgondagen, d v s fredag 6.2.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Min tolkning av de omständigheter ni uppger är att mallen uppger att bröstarvinge har rätt att bestämma, således innebär detta en möjlighet för mottagande bröstarvinge att omvandla den enskilda egendomen till giftorättsgods. Detta innebär följaktligen att den egendom som omfattas av testamentet som utgångspunkt kommer att vara enskild egendom då den tillfaller bröstarvingen, men att denne sedan efter eget tycke har rätt att omvandla egendomen till giftorättsgods.

Detta är i princip endast en nedskrift av äktenskapsbalkens regler i vilket det anges i 7 kap. 2§ att sådan egendom som testamenterats med föreskriften att den ska vara enskild egendom inte är giftorättsgods. I 7 kap. 3§ anges att enskild egendom kan omvandlas till giftorättsgods genom nytt äktenskapsförord.

Avtalet som sådant avviker således inte från äktenskapsbalkens bestämmelser utan ger samma utfall.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare