Enskild egendom genom testamente

Hej,

Jag är änka och ensamstående. Ensamägare till 4 fastigheter. 4 barn. Har skrivit testamente i vilket det står att allt som ärvs efter mig ska gå till mina barn o barnbarn och förbli enskild egendom. Ungefär så. Ska ej ingå i ngt giftorättsgods.

Två av mina barn är nu gifta. Har pratat dem om äktenskapsförord men konstigt nog är detta så känsligt.

Min fråga:

Räcker det m detta testamente? Vill absolut skydda det jag är ärvt och att detta ska tillkomma mina barn och barnbarn.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som ifall det räcker med att det står i testamentet att fastigheterna utgör enskild egendom. Samt att du är orolig över att fastigheterna ska förlora sin karaktär av enskild egendom i situationer i dina barns äktenskap.

Om det framgår av testamentet att fastigheterna utgör enskild egendom så räcker det.

I ett äktenskaps anses vardera make äga sin egen egendom och det är först när äktenskapet ska upphöra som gemensam egendom blir aktuell. Ett äktenskap upphör vid skilsmässa eller dödsfall. (1 kap. 5 § äktenskapsbalk) Till följd av upphörande äktenskap ska en bodelning ske där makarnas giftorättsgods, alltså deras egendom, ska delas lika. (9 kap. 1 § ÄktB) Ett viktigt undantag från detta är just enskild egendom. Enskild egendom anses aldrig utgöra giftorättsgods i ett äktenskap och den undantas alltid från bodelning. (7 kap. 1-2 § ÄktB)

Äktenskapsförord behövs därför inte, utan det räcker att det framgår av ett giltigt testamente att fastigheterna ska ärvas som enskild egendom.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Frida GustafssonRådgivare