Ensam vårdnad vid separation

Jag undrar om det, vid separation, finns möjlighet att få ensam vårdnad om barnen? Vad krävs i sådant fall?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Huvudregel vid separation är att gemensam vårdnad om barnen består. Det kan dock vara så att föräldrarna vill göra förändringar i vem som ska vara vårdnadshavare till barnen. Om föräldrarna är överens om vem vårdnaden ska tillfalla uppstår då inga problem. Om föräldrarna däremot inte är överens får domstolen besluta vem av föräldrarna som är lämpligast som vårdnadshavare enligt 6:5 Föräldrabalken (FB). Om en förälder vill ha gemensam vårdnad och en vill ha ensam kan domstolen förordna om gemensam vårdnad mot den ena förälderns vilja men om ingen av föräldrarna vill ha gemensam vårdnad kan domstolen ej besluta om detta.

Det är alltid barnens bästa som är avgörande när domstolen tar beslut om vårdnaden enligt 6:2 a FB.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare