Ensam vårdnad om barnet, flytta till Sverige från USA

Vår dotter som nyss fått amerikanskt uppehållstillstånd därför att hon är gift med en amerikan, och fått barn i äktenskapet. De har varit gifta i 2 år.

Nu har hon fått vårdnaden om barnet därför av att mannen misshandlat det grovt.

Om hon vill skiljas och flytta till Sverige får hon ta med sig barnet?

Vänligen!

Lawline svarar

Antingen så måste pappan godkänna flytten till Sverige eller så måste flytten vara en laglig åtgärd enligt amerikansk lagstiftning, närmare bestämt Kalifornisk lagstiftning om barnet är bosatt där. Huruvida detta är möjligt beror på hur amerikansk domstol har bedömt vårdnaden. Det som eventuellt skulle hindra mamman från att flytta till Sverige med barnet är främst det långa avståndet. Det skulle hindra pappans möjligheter att träffa dottern. Om pappan t.ex. inte har rätt till umgänge skulle flytten kunna anses ok. Jag måste dock hänvisa er till amerikansk jurist för att få närmare besked om en sådan flytt skulle vara förenlig med vårdnadssituationen, om pappan inte godkänner flytten själv.

Svensk lag tillämpas först när mamman enligt amerikansk lag lagligen får flytta till Sverige med barnet. Dessförinnan, dvs. i nuläget, kommer frågan att hanteras frågan alltså helt och hållet enligt amerikansk lagstiftning. Tyvärr kan vi inte ge er närmare besked om flytt till Sverige.

Soroosh Parsa / soroosh.parsa@lawline.se

Soroosh ParsaRådgivare