Ensam vårdnad = boendeförälder?

Jag har enskild vårdnad för min dotter. Behöver jag och pappan till henne skriva ett boendeavtal? Eller faller boendet på mig automatiskt då jag har enskild vårdnad? Kan jag neka växelvist boende?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ja precis som du skriver är det viktigt att hålla isär de tre olika frågorna; vårdnad, boende och umgänge. I enlighet med 6 kap 14 a § 2st FB har du och barnens pappa möjlighet att skriva ett avtal om boende. Om ni båda är överens om detta är det helt tillräckligt för att boendefrågan ska vara uppklarad.

I annat fall är huvudregeln att du med ensam vårdnad har bestämmanderätt över barnets personliga angelägenheter (6 kap 11 § FB). Detta innebär även att boende automatiskt faller på dig med ensam vårdnad och att du därmed kan neka växelvis boende. Detta för att du ska kunna sköta barnets behov på bästa möjliga sätt.

Det kan dock vara viktigt att veta att det bästa är ifall du och barnets pappa kan komma överens om barnets boende. Annars finns det möjlighet att få hjälp hos kommunens familjerättsjurister som kan hjälpa er med ett samarbetssamtal där ni kan skriva ett avtal om barnets boende som socialnämnden senare ska godkänna.

Även om det skulle vara så att barnet permanent kommer att bo hos dig så har ett barn rätt till umgänge med båda sina föräldrar. Det är därför bra om du är positivt inställd till att barnet ska få träffa sin pappa så mycket som möjligt.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare